Ezelsbruggen bij het geven van contructieve feedback.

In deze blog nog twee andere ezelsbruggen die je kan gebruiken bij het geven van feedback: de COIN en de 4G’s. In deze ezelsbruggetjes mist nog wat er aan vooraf gaat en achteraf plaatsvindt.

  • Vooraf: check of de ander klaar is om feedback te krijgen
  • Achteraf: geef tijd of stel een checkvraag wat de ander ervan vindt

In de vorige blog gaf ik deze algemene regel al aan en ook de ezelsbrug ‘OEPS’. Kijk welke ezelsbrug mogelijk al binnen jouw bedrijf gebruikt wordt of kies een ezelsbrug die jij het gemakkelijkst kan onthouden.

COIN ezelsbrug

  • Context: wat was de context van het gedrag? Wanneer, wie waren erbij? Hierdoor kan de ontvanger van feedback weer teruggaan naar het moment
  • Observatie: waar observeerde je het gedrag, wat zag je?
  • Impact: vertel met ‘ik-statements’ wat het met je deed (geen beschuldigingen)
  • Next: voorstel voor gedrag in de toekomst

4G's ezelsbrug

  • Gedrag: focus je op het gedrag of de prestaties van de ander, dus niet op de ander als persoon. Bijvoorbeeld dat de ander luidruchtig is
  • Gevoel: je vertelt hoe je je daarbij voelt. Bijvoorbeeld: Je vertelt dat je het vervelend vindt dat je daardoor niet geconcentreerd kunt werken
  • Gevolg: benoem wat er kan gebeuren door het gedrag. Bijvoorbeeld: klanten kunnen zich er aan storen, collega’s kunnen niet prettig werken
  • Gewenst: je geeft aan welk gedrag je liever ziet. In het voorbeeld: wat zachter praten of dat degene met wie hij of zij aan het praten is samen ergens anders heen gaan

Team Workshop

Wil je dat er in jouw team beter feedback wordt gegeven? Dan kan je mij natuurlijk ook als facilitator inhuren. Stuur een e-mail naar lysette@flowlobby.nl of plan een afspraak in voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht delen