Een storm kan juist het pad schoonvegen, op weg naar flow. De tweede fase van het Tuckman model is de stormfase. In deze blog leg ik uit wat het belang is van deze fase en hoe je ook online met deze fase om kan gaan.
Storm tijdens het spelen van een spel
Voorheen vond ik conflicten ongemakkelijk. Mede dankzij hulp van het Tuckman model, die aangeeft dat elke stap noodzakelijk is, ben ik conflicten meer gaan waarderen.
Een voorbeeld uit mijn jeugd: tijdens het spel Risk of Rummikub kon het voorkomen dat ik en mijn spelgenoten het niet eens waren over de regels… hoe los je dit op? Volgens het Tuckman model kan je doorgroeien naar de volgende fase, in dezelfde fase blijven of terug naar de forming fase.
Doorgroeien naar de volgende fase: je kan met elkaar in gesprek gaan en uiteindelijk tot een akkoord komen hoe de regels geïnterpreteerd worden. Kwam je tot nieuwe afspraken, dan deed je later nog een keer met plezier een spel met die persoon.
Blijven in dezelfde fase: mogelijk was er iemand die niet meer mee wilde doen. Het spel stopt en waarschijnlijk vermijd je dit spel.
Terug naar de forming fase: aanpassen aan de regels van je spelgenoot. Waarbij je teruggaat naar de beleefdsheids- oftewel forming fase. Het spel kan door gaan, maar dat is niet de leukste manier van een spel spelen.
Gelukkig vind ik het nog steeds leuk om te spelen. Wel heeft elke familie zo zijn eigen spelregels kom ik achter, wat ik dan juist weer hilarisch vind.
Ook in de werksituatie is het daarom goed om door de stormfase te gaan en je mening te geven over wat jij belangrijk vindt en begrip te tonen voor wat een ander wil.
Wat merk je online van de storming fase?
Er zijn diverse onderzoeken naar hoeveel van de communicatie nou verbaal is en hoeveel non-verbaal. Waar de onderzoekers het over eens zijn, is dat het grootste gedeelte non-verbaal is. Deze non-verbale communicatie krijg je grotendeels niet meer mee, door de andere setting. Ook als je het ergens niet over eens bent met iemand uit het team, kan je niet even met diegene naar het koffieautomaat lopen om het te bespreken.
Stel vragen
Dus wat moet er gebeuren? Als je non-verbaal minder meekrijgt, gebruik dan nog meer verbale communicatie. Vraag dus letterlijk naar wat er in iemands hoofd omgaat. Zowel aan het begin, tijdens en het einde van de meeting. Deel ook je eigen gedachten. Verandering begint bij je zelf.
Emoji als thermometer
Voor non-verbale communicatie is er ook iets heel handigs in de meeste online programma’s: de emoji thermometer. Begin de meeting met een zogenaamde check-in: vraag “hoe voel je je vandaag”? Maak een afspraak over de symbolen.
Een voorbeeld die je kan gebruiken bij de symbolen in bovenstaande afbeelding, in volgorde van links naar rechts: ‘okay’, ‘kan wel wat liefde gebruiken’, ‘enthousiast’, ‘blij’ en ‘wil iets zeggen over hoe het gaat’.
Natuurlijk kan je ook de chat functie gebruiken met symbolen.
Einde van de meeting
Zorg ervoor dat iedereen weet wat de follow-up is van de meeting en check of je collega’s tevreden zijn of graag dingen anders hadden gezien. Als dat laatste het geval is, bespreek het en maak er eventueel een actiepunt van. Ook kan je nog een keer de emoji thermometer gebruiken om te kijken of er wat veranderd is.
Spel voor Geweldloze communicatie
Soms is het ook lastig woorden te geven aan gevoelens en behoeftes. Hoe kan je dan toch reageren? Een spel kan helpen om gevoelens en behoeftes te uiten. Het spel ‘Grok’ is gebaseerd op de theorie van ‘Geweldloze communicatie’ van Marshall Rosenberg. Je kan met dit spel eerst oefenen om te praten over gevoelens en behoeftes of meteen in het hier en nu toepassen door te vragen “welke behoefte heb jij nu”?
Teamafspraken herbevestigen
In de stormfase worden afspraken hoe je wilt werken bekrachtigd, dan wel bepaald. Als je in deze fase door wilt ontwikkelen naar de normfase is het goed om deze afspraken (opnieuw) vast te leggen. Zo kan je doorgroeien naar de normfase. Over deze normfase vertel ik meer in de volgende blog.
Wil je de volgende blog automatisch ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.