In mijn vorige blog gaf ik een theoretisch kader over feedback geven met behulp van de Johari Window. Hoe geef je nu feedback? En hoe zorg je ervoor dat jouw feedback een cadeau is voor de ander. Daar ga ik in deze blog op in.
Algemene opzet van feedback geven
- Vooraf: doe een zogenaamde check-in. Is iemand wel klaar om feedback te ontvangen? Het zal je verbazen, maar uit eigen ervaring blijkt dat iemand best vaak aangeeft dat diegene het nu druk heeft of met zijn of haar hoofd ergens anders zit. Vraag dan wanneer het wel uitkomt en plan dit ook in.
- Tijdens: benoem de feiten, wat zag je, wat hoorde je. Geef ook aan waar en wanneer. Wees hierin objectief.
Geef vervolgens aan wat dit met jou doet. Ga vooral geen mening van anderen erbij halen, maar hou het bij jezelf.
Geef ook ruimte om de feedback bij de ander te laten landen. Ook bij positieve feedback!
En om het concreet te maken geef je ook aan wat je graag in de toekomst wil zien. Bijvoorbeeld dat iemand een bericht stuurt als diegene te laat komt.
- Achteraf: vraag om een reactie. Wat vindt degene ervan. Ook hier houd je weer pauzes. En luister dan ook echt naar de reactie.
OEPS (I did it again)
Hierbij een ezelsbrug die je kan gebruiken. De OEPS methode:
In de volgende blog geef ik de andere twee ezelsbruggen prijs die je kan gebruiken. Wil je mijn volgende blog automatisch ontvangen? Mail mij op lysette@flowlobby.nl